Co to są węglowodany?

Dbasz o linię? Zapewne nieraz stykasz się z wypowiadaną przez najróżniejszych samozwańczych ekspertów radą: Nie jedz węglowodanów, bo one tuczą!

Uprawiasz forsowny sport, albo intensywnie pracujesz umysłowo?  Być może wobec tego niekiedy słyszysz: Zjadaj węglowodany w nieograniczonych ilościach – im więcej, tym lepiej…

Tymczasem w diecie, jak we wszystkim, żadna skrajność nie jest wskazana. Zarówno nadmiar węglowodanów, jak ich niedobór, na dłuższą metę wywoła katastrofalne skutki.

Wielka trójca

Kluczową rolę w zbilansowanym jadłospisie odgrywają trzy makroskładniki: białko, tłuszcz i węglowodany. Pierwszy służy jako budulec organizmu, dwa pozostałe – jako dostawcy energii. Bez żadnego z wymienionych elementów ludzkie ciało nie będzie funkcjonować. Całe to trójczłonowe towarzystwo spotkasz w przeważającej większości pokarmów, jakkolwiek proporcje między nimi mogą różnić się diametralnie. Mięso, jaja, sery  – to głównie źródło białka; orzechy czy śmietana dostarczą przede wszystkim tłuszczu; w chlebie, kaszy bądź owocach najwięcej jest węglowodanów.

Cukier nie tylko w cukrze

Węglowodany potocznie zwane są cukrami, a ten rzeczownik automatycznie przywodzi na myśl znajdujący się w cukiernicy słodki, biały proszek. W rzeczywistości cukry wcale nie muszą mieć słodkiego smaku. Wszystko zależy od ich budowy.

Pod tym względem węglowodany dzielą się na proste i złożone. Do pierwszej grupy należy właśnie znany wszystkim cukier, czyli sacharoza. Oprócz niej, prostymi węglowodanami są: glukoza, fruktoza (obie występują m.in w owocach i miodzie) oraz laktoza, którą dostarcza mleko wszystkich ssaków (łącznie z ssakami dwunożnymi).

Wśród złożonych węglowodanów najbardziej rozpowszechniona jest skrobia, posiadająca różne odmiany i będąca podstawowym składnikiem wszelkich produktów zbożowych, tj. pieczywo, makaron, mąka, a także ziemniaków czy roślin strączkowych (fasola, groch, soczewica)… Nie wpadło Ci kiedyś do głowy, że pałaszując na obiad grochówkę i ruskie pierogi, fundujesz swojemu organizmowi pokaźną dawkę cukrów?

Liczy się ilość

Gram węglowodanów dostarcza 4 kalorie. Dietetycy zalecają, aby energia pochodząca z cukrów (głównie złożonych, przy ograniczonym udziale prostych) pokrywała ok. 50 % dobowego zapotrzebowania. Przyjmuje się, że dorosły człowiek o prawidłowej wadze, prowadzący umiarkowanie aktywny tryb życia, powinien przeciętnie w ciągu dnia przyswajać 2000 kalorii (mężczyźni trochę więcej). Zatem dla statystycznego konsumenta odpowiednia ilość węglowodanów na dobę wynosi średnio 250 g.

źródło: ochnaturalnie.pl